În anul 2022 (ultimele date statistice disponibile) România a fost cel de-al 65-lea partener comercial al SUA (scădere de o poziție în acest clasament, comparativ cu cel de la sfârşitul anului 2021) şi reprezintă 0,097% din totalul schimburilor comerciale bilaterale.
La export (i.e. exporturile româneşti în SUA) ţara noastră s-a situat pe locul 59 din 238 de ţări și teritorii autonome cu care SUA întreţin relaţii comerciale bilaterale (în urcare cu un loc în clasament, comparativ cu anul trecut şi devansând ţări din regiune, precum Bulgaria, Lituania, Grecia, Serbia, Croaţia; de fapt, reprezintă al 17-lea partener al SUA din UE), iar la import (i.e. exporturile SUA către țara noastră), România a fost cel de-al 76-lea partener comercial american (în cădere cu 6 poziții comparativ cu cea de la sfârșitul lui 2021). Din punct de vedere al balanţei comerciale, România se află pe locul 39 între partenerii comerciali cu care Statele Unite înregistrează deficit comercial (în urcare cu 3 poziții față de anul 2021).
Scurt istoric: la nivelul anului trecut (2022), exporturile românești în SUA s-au cifrat la 3,782 miliarde dolari (creștere de 29,5%, comparativ cu 2021 și record al relației bilaterale), importurile din SUA la 1,350 miliarde dolari (în scădere cu 4,6% comparativ cu 2021, nivel care reprezintă a doua valoare anuală pe relația bilaterală), volumul total al comerțului bilateral fiind de 5,132 miliarde dolari (creștere de 18,4% comparativ cu 2021 și, de asemenea, record absolut al relației bilaterale), excedentul fiind de 2,432 miliarde dolari în favoarea țării noastre (creștere de 61,6% față de anul 2021, de asemenea nivel istoric al relației comerciale bilaterale).
Sumarizând – la nivel de 2 cifre tarifare – principalele grupe de mărfuri exportate de țara noastră pe piața americană (exporturi care depășesc valoarea de 10 milioane dolari), în 2022, au fost reprezentate de:
85 – mașini și echipamente electrice (22,6% din totalul exporturilor românești, respectiv 856,4 milioane dolari, înregistrând o creștere de 18,7% comparativ cu 2021),
84 – mașini și echipamente mecanice (13,9% din totalul exporturilor românești, respectiv 526,4 milioane dolari, înregistrând o creștere de 33,5% comparativ cu 2021),
40 – cauciuc și articole din cauciuc (9,4% din totalul exporturilor românești, respectiv 358,2 milioane dolari, înregistrând o creștere de 62,2% comparativ cu 2021),
44 – lemn și articole din lemn (6,9% din totalul exporturilor românești, respectiv 262,5 milioane dolari, înregistrând o creștere de 48% comparativ cu 2021),
73 – articole din fier sau oțel (5,8% din totalul exporturilor românești, respectiv 222,9 milioane dolari, înregistrând o scădere de 12% comparativ cu 2021),
87 – vehicule, altele decât cele pe cale rulantă (4,4% din totalul exporturilor românești, respectiv 167,0 milioane dolari, înregistrând o creștere de 12,3% comparativ cu 2021),
90 – instrumente de măsură și control (3,9% din totalul exporturilor românești, respectiv 149,7 milioane dolari, înregistrând o creștere de 13,5% comparativ cu 2021),
62 – articole de îmbrăcăminte, nu din cele tricotate sau croșetate (3,8% din totalul exporturilor românești, respectiv 145,0 milioane dolari, înregistrând o creștere de 23,4% comparativ cu 2021),
30 – produse farmaceutice (3,5% din totalul exporturilor românești, respectiv 135,1 milioane dolari, înregistrând o creștere de 358% comparativ cu 2021),
94 – mobilă și articole de mic mobilier (3,4% din totalul exporturilor românești, respectiv 128,2 milioane dolari, înregistrând o creștere de 21,2% comparativ cu 2021),
64 – încălțăminte (2,1% din totalul exporturilor românești, respectiv 79,4 milioane dolari, înregistrând o creștere de 31,5% comparativ cu 2021),
99 – diverse mărfuri neprecizate (1,9% din totalul exporturilor românești, respectiv 73,2 milioane dolari, înregistrând o creștere de 9,9% comparativ cu 2021),
98 – articole clasificate special (1,2% din totalul exporturilor românești, respectiv 45,9 milioane dolari, înregistrând o creștere de 1,2% comparativ cu 2021),
88 – aeronave și părți ale acestora (1,1% din totalul exporturilor românești, respectiv 44,8 milioane dolari, înregistrând o creștere de 122,7% comparativ cu 2021),
61 – articole de îmbrăcăminte, din cele tricotate sau croșetate (1,0% din totalul exporturilor românești, respectiv 41,4 milioane dolari, înregistrând o creștere de 10,7% comparativ cu 2021),
39 – plastic și articole din plastice (0,9% din totalul exporturilor românești, respectiv 33,8 milioane dolari, înregistrând o scădere de 9,2% comparativ cu 2021),
93 – arme și muniții (0,7% din totalul exporturilor românești, respectiv 27,1 milioane dolari, înregistrând o creștere de 7,9% comparativ cu 2021),
42 – articole din pielărie și șelărie (0,7% din totalul exporturilor românești, respectiv 26,6 milioane dolari, înregistrând o creștere de 18,6% comparativ cu 2021),
95 – jucării, jocuri și echipamente sportive (0,6% din totalul exporturilor românești, respectiv 24,2 milioane dolari, înregistrând o creștere de 32% comparativ cu 2021),
15 – grăsimi de origine animală sau vegetală (0,3% din totalul exporturilor românești, respectiv 14,1 milioane dolari, înregistrând o creștere de peste 24 de ori comparativ cu 2021),
28 – produse chimice anorganice (0,3% din totalul exporturilor românești, respectiv 13,5 milioane dolari, înregistrând o creștere de peste 7 ori comparativ cu 2021),
83 – produse diverse din metale de bază (0,3% din totalul exporturilor românești, respectiv 13,3 milioane dolari, înregistrând o creștere de 55,8% comparativ cu 2021),
10 – cereale (0,2% din totalul exporturilor românești, respectiv 10,2 milioane dolari, fără a înregistra livrări pe anul 2021),
00 – restul produselor (3,4%, respectiv 129,7 milioane dolari).
Sumarizând – la nivel de 2 cifre tarifare – principalele grupe de mărfuri importate de țara noastră din SUA (importuri care depășesc valoarea de 10 milioane dolari), în 2022, au fost reprezentate de:
85 – mașini și echipamente electrice (31,2% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 422,2 milioane dolari, înregistrând o creștere de 118,9% comparativ cu 2021),
84 – mașini și echipamente mecanice (13,2% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 179,1 milioane dolari, înregistrând o creștere de 28,2% comparativ cu 2021),
90 – echipamente și dispozitive optice, fotografice sau cinematografice, instrumente de măsură și control (8,8% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 119,6 milioane dolari, înregistrând o creștere de 10,6% comparativ cu 2021),
93 – arme și muniții (7,8% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 106,5 milioane dolari, înregistrând o creștere de 112% comparativ cu 2021),
87 – vehicule, altele decât cele pe cale rulantă (6,8% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 91,9 milioane dolari, înregistrând o scădere de 65,4% comparativ cu 2021),
27 – combustibili minerali (6,5% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 88,8 milioane dolari, înregistrând o creștere de 43,5% comparativ cu 2021),
88 – aeronave și părți din acestea (4,0% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 54,8 milioane dolari, înregistrând o scădere de 83,2% comparativ cu 2021),
39 – plastic și articole din plastic (2,3% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 31,9 milioane dolari, înregistrând o creștere de 32% comparativ cu 2021),
55 – fibre sintetice sau artificiale discontinue (1,9% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 26,3 milioane dolari, înregistrând o creștere exponențială de peste 11 ori comparativ cu 2021),
76 – aluminiu și articole din aluminiu (1,9% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 26,3 milioane dolari, înregistrând o creștere de 202% comparativ cu 2021),
73 – articole din fier sau oțel (1,2% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 16,8 milioane dolari, înregistrând o creștere de 3% comparativ cu 2021),
98 – articole clasificate special (1,0% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 14,2 milioane dolari, înregistrând o creștere de 3% comparativ cu 2021),
30 – medicamente (1,0% din totalul importurilor românești din SUA, respectiv 13,9 milioane dolari, înregistrând o scădere de 15,6% comparativ cu 2021) și
00 – restul produselor (cu 157,1 milioane dolari, reprezentând 11,7% din totalul produselor exportate de SUA în România).
SUA a înregistrat la finele anului 2022 excedent comercial, pe relația cu România, la:
o combustibili minerali (+87,2 milioane dolari),
o arme și muniții (+79,4milioane dolari),
o fibre sintetice sau artificiale discontinue (+18,8milioane dolari),
o aluminiu și articole din aluminiu (+18,7 milioane dolari),
o aeronave și părți ale acestora (+10,0 milioane dolari),
o diverse preparate alimentare (+8,7 milioane dolari),
o metale de bază nespecificate (+7,2 milioane dolari),
o diverse produse chimice (+7,0 milioane dolari),
o băuturi alcoolice și non-alcoolice (+6,1 milioane dolari),
o uleiuri esențiale și reziduuri (+6,0 milioane dolari),
o etc.
Principalele 10 state destinatare pentru exporturile românești, la sfârșitul anului 2022, au fost:
– Texas (cu 673,0 milioane dolari sau 17,7% din totalul exporturilor românești în SUA),
– Carolina de Sud (cu 423,0 milioane dolari sau 11,1% din totalul exporturilor românești în SUA),
– Pennsylvania (cu 226,0 milioane dolari sau 5,9% din totalul exporturilor românești în SUA),
– Georgia (cu 225,0 milioane dolari sau 5,1% din totalul exporturilor românești în SUA),
– New Jersey (cu 196,0 milioane dolari sau 4,3% din totalul exporturilor românești în SUA),
– Michigan (cu 170,0 milioane dolari sau 4,5% din totalul exporturilor românești în SUA),
– New York (cu 167,0 milioane dolari sau 4,4% din totalul exporturilor românești în SUA),
– California (cu 136,0 milioane dolari sau 3,6% din totalul exporturilor românești în SUA),
– Washington (cu 136,0 milioane dolari sau 3,6% din totalul exporturilor românești în SUA) și
– Tennessee (cu 123,0 milioane dolari sau 3,2% din totalul exporturilor românești în SUA).
Principalele 10 state americane de proveniență pentru importurile în țara noastră, în 2022, au fost:
– New Hampshire (cu 171,0 milioane dolari sau 12,6% din totalul americane în România),
– Massachussetts (cu 114,0 milioane dolari sau 8,4% din totalul exporturilor americane în România),
– Texas (cu 102,0 milioane dolari sau 7,5% din totalul exporturilor americane în România),
– New York (cu 101,0 milioane dolari sau 7,4% din totalul exporturilor americane în România),
– California (cu 91,0 milioane dolari sau 6,7% din totalul exporturilor americane în România),
– New Mexico (cu 59,0 milioane dolari sau 4,3% din totalul americane în România),
– Tennessee (cu 51,0 milioane dolari sau 3,7% din totalul americane în România),
– Iowa (cu 50,0 milioane dolari sau 3,7% din totalul exporturilor americane în România),
– Florida (cu 41,0 milioane dolari sau 3,0% din totalul exporturilor americane în România) și
– West Virginia (cu 41,0 milioane dolari sau 3,0% din totalul americane în România).
Trebuie menționată creșterea semnificativă a comerțului total al SUA, de 15,7% comparativ cu 2021, până la 5,311 trilioane dolari. Exporturile americane au crescut cu 17,6%, până la 2,065 trilioane dolari, în timp ce importurile au înregistrat și acestea o creștere de 14,6%, până la 3,246 trilioane dolari.
Principalii 5 parteneri ai SUA în 2022 au fost (după valoarea totală a schimburilor comerciale) Canada, Mexic, China, Japonia și Germania. Deficitul comercial a fost de 1,182 trilioane dolari, în creștere cu 9,6% de la 1,078 trilioane dolari, înregistrat în 2021.