Camera de Comerț și Industrie Brașov

Împreună pentru afaceri de succes

Oportunități de afaceri UCRAINA

Oportunități de afaceri UCRAINA 1665 833

Ambasada Ucrainei din România prezintă oportunități de afaceri ale  unor companii din Ucraina

  Antreprenor individual Rzhanska Natalia Volodymyrivna este un producător de paste pe o linie automată cu o capacitate de 4 tone pe zi din făină ucraineană de cea mai bună calitate.
Gama produselor oferite se regăsește AICI

MR-KVANT LLC este un producător de  dozimetre gama-neutroni cu citire directă DDGN-02.
Gama produselor oferite se regăsește AICI.

Compania V-Center LTD este unul dintre cei mai mari producători de piele. Capacitatea de producție permite producția de până la 700 000 m 2 de piele finită pe an.
Gama produselor oferite se regășește AICI

În cazul interesului din partea companiilor din România față de cooperarea cu companiile din Ucraina,  se poate contacta Oleg Balika  pentru identificarea celor mai bune modalități de colaborare.

Contact

Oleg Balika

0729 552 509

Ambasada Ucrainei în România
011 862, Romania, București,
Bulevardul Aviatorilor nr. 24, Sector 1.
Telefon: (+4021) 230 36 60
Fax: +(4021) 230 36 61
e-mail: emb_ro@mfa.gov.ua
Website: romania.mfa.gov.ua
https://www.facebook.com/Ukr.Embassy.Romania/

Modificări semnificative aduse de O.G. nr.16 din 15 iulie 2022, asupra Codului Fiscal

Modificări semnificative aduse de O.G. nr.16 din 15 iulie 2022, asupra Codului Fiscal 1498 1186


Camera de Comerț și Industrie Brașov vă informează despre modificările semnificative aduse de O.G. nr.16 din  15 iulie 2022, asupra Codului Fiscal și cum vor afecta acestea mediul economic.

I. Impozitul pe profit:
– Se extinde facilitatea privind scutirea de impozit a profitului reinvestit și pentru investițiile în active utilizate în activitatea de producție și procesare, precum și în activele reprezentând retehnologizare – în vigoare de la 18 iulie 2022.

II. Impozitul pe dividende plătite unei persoane juridice române:
– Crește cota de impozitare a dividendelor distribuite/plătite între persoane juridice române și pentru cele distribuite/plătite nerezidenților, începând cu dată de 1 ianuarie 2023, de la 5% la 8%.

III. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor:
1. În anul fiscal precedent să fi realizat venituri sub 500.000 euro, pentru aplicarea acestui sistem de impozitare.
2. Sunt introduse și alte condiții pentru că o societate să poată fi încadrată în categoria plătitorilor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, astfel:
– a realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management, în proporție de peste 80% din veniturile totale;
– are cel puțin un salariat, cu excepția societății nou-înființate;
– are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.
Condițiile sunt cumulative.
Se extinde lista persoanelor juridice care nu întră sub incidența impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
Impozitul pe venit devine opțional.
Cota de impozitare este de 1%.

IV. Impozitul pe venit
1. Nu mai sunt scutite de impozit pe venit persoanele fizice pentru veniturile realizate că urmare a desfășurării activității pe bază de contract individual de muncă cu persoane juridice române care desfășoară activități sezoniere specifice domeniilor HoReCA.
2. Prevederi noi privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilităților fiscale în sectorul construcțiilor.
3. Scutirea de impozit pe venit pentru sectorul construcțiilor nu se mai aplică pentru venituri de până la 30.000 lei, ci până la 10.000 lei, inclusiv. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu mai beneficiază de facilități fiscale (se aplică începand cu veniturile aferente lunii august 2022).
Se menține condiția privind salariul minim brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar.
4. Prevederi noi privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilităților fiscale în sectorul agricol și al producției alimentare.
5. Scutirea de impozit pe venit pentru sectorul agricol și al producției alimentare nu se mai aplică pentru venituri de până la 30.000 lei, ci până la 10.000 lei, inclusiv. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu mai beneficiază de facilități fiscale (se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2022).
Se menține condiția privind salariul minim brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar.
6. Se micșorează plafonul pentru trecerea de la sistemul de impozitare pe bază de norme de venit la sistemul real, de la 100.000 euro la 25.000 euro.
7. Sunt asimilate veniturile din salarii, prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate potrivit legii, altele decât prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier, pentru partea care depășește de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizația de delegare/detașare, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice.
8. Următoarele venituri cumulate lunar nu reprezintă venit impozabil în înțelesul impozitului pe venit, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
9. Deducerea personală cuprinde deducerea personală de bază și deducerea personală suplimentară și se acordă în limita venitului impozabil lunar realizat. Deducerea personală se acordă pentru fiecare lună a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se află funcția de bază.
Deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului.
10. În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, altele decât veniturile din arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, venitul brut reprezintă venitul impozabil.
Se elimină deducerea de 40% asupra venitului brut.
11. Se majorează cota impozitului pe dividende obținute de persoane fizice, de la 5% la 8%.
12. Veniturile din jocuri de noroc se impozitează prin reținere la sursă.
13. Impozitul pe transferul proprietăților imobiliare

La transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcțiilor de orice fel și a terenurilor aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacției prin aplicarea următoarelor cote:
a) 3% pentru construcțiile de orice fel și terenurile aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, deținute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deținute o perioadă mai mare de 3 ani.
14. Contractul de închiriere se înregistrează obligatoriu la organul fiscal

V. Modificări privind CAS și CASS
Începând cu veniturile aferente lunii august 2022 se reintroduc prevederi ce reglementau obligativitatea plății de asigurări sociale de către persoanele care obțîn venituri din salarii sub nivelul salariului minim pe economie, la o valoare minimă a contribuției egală cu contribuția aferentă unui salariu minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna în care contractul a fost activ.
În cazul în care contribuția de asigurări sociale calculată venitului efectiv realizat de către salariat este mai mică decât contribuția stabilită la nivelul salariului minim brut pe țară, diferența se suportă de către angajator în numele angajatului.
De această prevedere sunt exceptate câteva categorii de persoane, inclusiv cele care realizează la nivelul aceleiași luni, venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară cumulată de calcul, este cel puțîn egală cu salariul de bază minim brut pe țară.
Prevederi speciale pentru CIM cu normă parțială (part-time).
Contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțîn venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei de CAS asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.
Se aplică începand cu veniturile aferente lunii august 2022.

Aceste prevederi nu se aplică în cazul persoanelor fizice aflate în una dintre următoarele situații:
1. sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflăți într-o formă de școlarizare;
2. sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 ani;
3. sunt persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțîn de 8 ore pe zi;
4. au calitatea de pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, cu excepția pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi/statute speciale, precum și a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu pensia stabilită în unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
5. realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puțîn egală cu salariul de bază minim brut pe țară.

Pentru aplicarea excepțiilor, angajatorul solicită documente justificative persoanelor fizice aflate în situațiile respective.
În cazul în care contribuția de asigurări sociale calculată potrivit regulilor vechi este mai mică decât contribuția de asigurări sociale stabilită potrivit noilor prevederi, diferența se suportă de către angajator/plătitorul de venit în numele angajatului/beneficiarului de venit.

VI. Impozitul pe veniturile obținute de nerezidenți
Cota de impozit pe veniturile din dividende este de 8%.
Se modifică și unele condiții de aplicare a scutirilor de impozit pentru dividendele plătite de un rezident unei persoane juridice rezidențe într-un alt stat membru al Uniunii Europene.

VII. Taxa pe valoarea adăugată
Cota redusă de 9% se aplică pentru:cazarea și serviciile de restaurant, care revin la cota de 9%. Se exclud băuturile nealcolice, cu conținut ridicat de zahăr.
Se modifică condițiile pentru aplicarea cotei reduse de 5% în cazul livrării de locuințe. Se introduce un nou plafon (600.000 lei)

VIII. Accize
1. Pentru perioada 1 august 2022—31 martie 2023 inclusiv, nivelul accizelor pentru produse energetice va fi cel prevăzut în ordonanță, ajustat cu 14.27%;
2. Începând cu 1 august 2022, nivelul accizelor pentru băuturi alcoolice și pentru țigarete va crește cu aproximativ 5%;
A se studia Anexă nr.1 la ordonanță, pentru detalii.

IX. Impozite și taxe locale
1. Calculul impozitului/taxei pe clădirile rezidențiale
Pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă aferente, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de minimum 0,1% asupra valorii clădirii. Cota impozitului/taxei pe clădiri se stabilește prin hotărâre a consiliului local.
2. Calculul impozitului/taxei pe clădirile nerezidențiale
Pentru clădirile nerezidențiale și clădirile anexă aferente, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de minimum 0,5% asupra valorii clădirii. Cota impozitului/taxei pe clădiri se stabilește prin hotărâre a consiliului local
Pentru clădirile utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii clădirii.

Legat de impozitul specific:
– Începând cu dată de 1 ianuarie 2023, se abrogă Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activități.
Se modifică plafonul cifrei de afaceri pentru acceptarea că mijloc de plată a cardurile de debit/credit prin intermediul unui terminal POS (modificări în OUG nr. 193/2002)
Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicată, așa cum acestea sunt definite de Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro în echivalent lei (vechiul plafon era de 50.000 euro), au obligația să accepte că mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicății ce facilitează acceptarea plăților electronice. Prin activitatea de prestări de servicii, în sensul prezentului alineat, se înțelege operațiunea definită la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Obligația de acceptare de către persoanele juridice a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, se naște începând cu trimestrul următor celui în care încasările din cursul anului respectiv au depășit pragul de 10.000 euro. Cursul de schimb valutar pentru determinarea echivalentului în lei este cel comunicat de Banca Națională a României în ultima zi a anului precedent.

Camera de Comerț și Industrie Brașov

A fost lansat Ghidul final pentru programul de finantare POC 4.1.1 “Investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență”.

A fost lansat Ghidul final pentru programul de finantare POC 4.1.1 “Investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență”. 1474 1179


Camera de Comerț și Industrie Brașov anunţă că, în data de  3 august 2022 a fost  lansat de către MIPE , ghidul final pentru programul de finantare POC 4.1.1 “Investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență”.

Prezentul tip de proiect se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici, întreprinderilor mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, care primesc ajutor de minimis, prin intermediul grantului pentru investiții necesare capacităților de prestare de servicii pentru refacerea capacității de reziliență, și ajutor de stat, prin intermediul grantului pentru investiții în retehnologizare pentru refacerea capacității de reziliență:, astfel:

  • schema de ajutor de minimis în valoare de 59.690.099 euro – granturi destinate investițiilor necesare capacităților de prestare de servicii, din care 50.000.000 euro FEDR-REACT-EU și 9.690.099 euro cofinanțare de la bugetul de stat se alocă din bugetul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020 prin Axa prioritară 4 – Acțiunea 4.1.1.;
  • schema de ajutor de stat în valoare de 179.070.298 euro – granturi destinate investițiilor în retehnologizare necesare capacităților de producție, din care 150.000.000 euro cu finanțare prin FEDR-REACT EU și 29.070.298 euro prin cofinanțare de la bugetul de stat, din bugetul Programului operațional Competitivitate 2014-2020 prin Axa prioritară 4 – Acțiunea 4.1.1. – Investiții în activități productive.

Beneficiarii sunt:

– pentru granturile de investiții sub forma de ajutor de minimis – Microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii care își desfășoară activitatea în sectoarele eligibile prevăzute în Anexa nr. 12, menționate mai jos:
–           Clasa P– Învățământ;
–           Clasa Q – Sănătate și asistență socială;
–           Clasa S – Alte activități de servicii.
-pentru granturile de investiții sub forma de ajutor de stat – Microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii care își desfășoară activitatea în sectoarele eligibile prevăzute în Anexa nr. 13, menționate mai jos:
–           Clasa C – Industria Prelucrătoare (fără codurile 11 fabricare băuturi, 12 fabricare tutun și 254 fabricarea armamentului și muniției);
–           Clasa F – Construcții;
–           Clasa G – Comerț cu ridicata și cu amănuntul; Repararea autovehiculelor și motocicletelor;
–           Clasa H – Transport și depozitare;
–           Clasa I – Hoteluri și restaurante potrivit anexei nr. 13

Tipuri de activități eligibile:

  1. a) modernizarea/echiparea/racordul la utilități publice/eficiență energetică a infrastructurilor de tip clădiri specifice aferente capacităților de producție/servicii existente, precum și pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de producție/servicii pentru care nu este necesară obținerea de autorizații de construire în conformitate cu legislația specifică în vigoare;
  2. b) dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotări IT, inclusiv pentru eficiență energetică necesare activității de producție și servicii precum și alte achiziții de bunuri de această natură care sunt necesare capacităților de producție/servicii existente.

Valoarea minimă și maximă a ajutorului de minimis/stat:

  • Valoarea granturilor pentru investiții necesare capacităților de prestare de servicii care se acordă pe proiect și beneficiar, sub forma de ajutor de minimis este cuprinsă între minim 50.000 euro și maxim 200.000 euro, în limita de maxim cinci ori cifra de afaceri realizată în anul 2019.
  • Valoarea granturilor pentru investiții necesare retehnologizării care se acordă pe proiect și beneficiar, sub forma de ajutor de stat, se determină în limita de maxim cinci ori cifra de afaceri realizată în anul 2019, fiind cuprinsă între 50.000 euro și maxim 500.000 euro.

Solicitanții vor începe să depună proiectele de finanțare în sistemul de granturi IMM Recover pe data de 23 august 2022, ora 10.00, pentru o perioadă de 7 zile calendaristice, potrivit anunțului oficial al MIPE

Camera de Comerț si Industrie Brașov, prin Departamentul de Consultantă format dintr-o echipă de specialiști cu o experiență de peste 18 ani, oferă servicii de consultanță și asistență societăților interesate în scopul identificării celei mai potrivite surse de finantare, luând în considerare programele de actualitate și domeniul de interes al clientului.

Contact: CCI Brașov, Attila Szekely – Director Departament Consultanță

0268 547 084
attila.szekely@ccibv.ro

Oportunități de afaceri internaționale

Oportunități de afaceri internaționale 1287 962

SERBIA

  1. Compania Rimako d.o.o. din Serbia, dorește să colaboreze pe termen lung cu companii românești producătoare de panouri din lemn masiv. Informații suplimentare la  www.rimako.co.rs

2. Firma de distribuție Euro Line LTD din Serbia, oferă spre vânzare prune și caise congelate.  Informații suplimentare la https://pastir.rs/home/

Relații suplimentare și sprijin Serbia: BALLA Tullia-Imola, Minister-Counsellor,
Embassy of Romania to the Republic of Serbia
+381 63 140 46 72
belgrad.economic@mae.ro

Acte normative cu impact asupra activității C.C.I. Brașov și a membrilor acesteia

Acte normative cu impact asupra activității C.C.I. Brașov și a membrilor acesteia 1934 1446

Publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I,  în intervalul  26.07.2022 – 02.08.2022

● Lege nr. 265 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului (M.O. nr. 750/26.07.2022),
 
●  Ordin nr. 1341 emis de A.N.A.F. privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă (M.O. nr. 761/29.07.2022),
 
●  Ordin nr. 1324 emis de M.T.I. pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind modul de efectuare a inspecţiilor şi controlului asupra transporturilor rutiere, a activităţilor conexe acestora, a activităţii centrelor de pregătire şi perfecţionare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, a activităţii şcolilor de conducători auto şi a activităţii instructorilor auto autorizaţi, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 995/2011 (M.O. nr. 761/29.07.2022),
 
●  Ordin nr. 1458 emis de M.D.L.P.A. privind aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea dezvoltării tehnologice şi îmbunătăţirea comercializării proiectelor selectate prin Programul de valorizare a cercetării, în cadrul Programului operaţional regional 2014 – 2020 (M.O. nr. 767/01.08.2022),
 
●  Ordin nr. 1604/1765 emis de M.F. și M.I.P.E. pentru aprobarea formatului standard al formularelor în cadrul Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 (M.O. nr. 769/02.08.2022),
 
●  Ordin nr. 217 emis de M.A.D.R. privind modificarea anexei Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 483/2016 pentru aprobarea Procedurii operaţionale privind efectuarea controlului pe teren pentru cererile unice de plată aferente măsurii 10, pachetul 8 „Creşterea animalelor de fermă din rase locale în pericol de abandon“ din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (M.O.nr. 770/02.08.2022),
 
●  Ordin nr. 20953 emis de M.C.I.D. privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru „Perfecţionarea/recalificarea angajaţilor din societăţi“, asociată Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României 2021-2026, pilonul II, componenta C7, investiţia 19 (M.O.nr. 770/02.08.2022).

Întocmit, Consilier juridic Alina Groșanu

Contact

Alina Groșanu – Director Departament Juridic Arbitraj Resurse Umane

POC 4.1.1 “Investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență”

POC 4.1.1 “Investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență” 1474 1179

Camera de Comerț și Industrie Brașov anunţă  programul de finantare POC 4.1.1 “Investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență”.

Prezentul tip de proiect se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici, întreprinderilor mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, care primesc ajutor de minimis, prin intermediul grantului pentru investiții necesare capacităților de prestare de servicii pentru refacerea capacității de reziliență, și ajutor de stat, prin intermediul grantului pentru investiții în retehnologizare pentru refacerea capacității de reziliență:, astfel:

  • schema de ajutor de minimis în valoare de 59.690.099 euro – granturi destinate investițiilor necesare capacităților de prestare de servicii, din care 50.000.000 euro FEDR-REACT-EU și 9.690.099 euro cofinanțare de la bugetul de stat se alocă din bugetul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020 prin Axa prioritară 4 – Acțiunea 4.1.1.;
  • schema de ajutor de stat în valoare de 179.070.298 euro – granturi destinate investițiilor în retehnologizare necesare capacităților de producție, din care 150.000.000 euro cu finanțare prin FEDR-REACT EU și 29.070.298 euro prin cofinanțare de la bugetul de stat, din bugetul Programului operațional Competitivitate 2014-2020 prin Axa prioritară 4 – Acțiunea 4.1.1. – Investiții în activități productive.

Beneficiarii sunt:

– pentru granturile de investiții sub forma de ajutor de minimis – Microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii care își desfășoară activitatea în sectoarele eligibile prevăzute în Anexa nr. 12, menționate mai jos:
–           Clasa P– Învățământ;
–           Clasa Q – Sănătate și asistență socială;
–           Clasa S – Alte activități de servicii.
-pentru granturile de investiții sub forma de ajutor de stat – Microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii care își desfășoară activitatea în sectoarele eligibile prevăzute în Anexa nr. 13, menționate mai jos:
–           Clasa C – Industria Prelucrătoare (fără codurile 11 fabricare băuturi, 12 fabricare tutun și 254 fabricarea armamentului și muniției);
–           Clasa F – Construcții;
–           Clasa G – Comerț cu ridicata și cu amănuntul; Repararea autovehiculelor și motocicletelor;
–           Clasa H – Transport și depozitare;
–           Clasa I – Hoteluri și restaurante potrivit anexei nr. 13

Tipuri de activități eligibile:

  1. a) modernizarea/echiparea/racordul la utilități publice/eficiență energetică a infrastructurilor de tip clădiri specifice aferente capacităților de producție/servicii existente, precum și pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de producție/servicii pentru care nu este necesară obținerea de autorizații de construire în conformitate cu legislația specifică în vigoare;
  2. b) dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotări IT, inclusiv pentru eficiență energetică necesare activității de producție și servicii precum și alte achiziții de bunuri de această natură care sunt necesare capacităților de producție/servicii existente.

Valoarea minimă și maximă a ajutorului de minimis/stat:

  • Valoarea granturilor pentru investiții necesare capacităților de prestare de servicii care se acordă pe proiect și beneficiar, sub forma de ajutor de minimis este cuprinsă între minim 50.000 euro și maxim 200.000 euro, în limita de maxim cinci ori cifra de afaceri realizată în anul 2019.
  • Valoarea granturilor pentru investiții necesare retehnologizării care se acordă pe proiect și beneficiar, sub forma de ajutor de stat, se determină în limita de maxim cinci ori cifra de afaceri realizată în anul 2019, fiind cuprinsă între 50.000 euro și maxim 500.000 euro.

Perioadă depunere: 23.08.2022 – 29.08.2022  în sistemul de granturi  IMM Recover.

De asemenea a fost publicat în M.O.720/18.07.2022 programul de finanțare POC 4.1.1.bis – Măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate retehnologizării IMM-urilor din industria alimentară și a construcțiilor, în vederea refacerii capacității de reziliență

În cadrul programului se vor acorda ajutoare de stat de câte 50.000 – 500.000 de euro pentru microîntreprinderi și firme mici și mijlocii (IMM) din următoarele domenii:

industria alimentară panificație, patiserie și alte activități asimilate acestora, inclusiv procesare, prelucrare, distribuție și ambalare. Buget alocat: 89.535.149 euro, din care 75.000.000 euro cu finanțare prin FEDR-REACT-EU și 14.535.149 euro prin cofinanțare de la bugetul de stat.

construcții, materiale de construcții, echipamente, mijloace de transport specifice, utilaje, tehnologii în construcții. Buget alocat: 89.535.149 euro, din care 75.000.000 euro cu finanțare prin FEDR-REACT-EU și 14.535.149 euro prin cofinanțare de la bugetul de stat.

Firmele vor trebui să asigure și ele cofinanțare proprie cu valori minime între 25% și 40%, în funcție de dimensiunea întreprinderii și locul investiției. Microîntreprinderile și firme mici vor suporta cofinanțare mai mică decât a firmelor mijlocii.

Beneficiarii de granturi pentru investiții destinate retehnologizării vor putea utiliza granturile pentru investiții alocate din fonduri externe nerambursabile pentru finanțarea activelor corporale și necorporale aferente următoarelor categorii de cheltuieli:

  1. a) cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spațiilor de producție care fac obiectul cererii de finanțare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrări, exceptate de la autorizare, precum și cheltuieli de sistematizare și amenajare teritorială a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilități, cheltuieli privind accesibilitatea, dacă aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investiției și sunt incluse în valoarea acesteia.
  2. b) cheltuieli pentru investiția de bază care cuprind:
  3. dotări precum: utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu și fără montaj, inclusiv IT C, tehnologii software, dotări independente – care cuprind cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor tehnologice, precum și a celor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice și al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora. Dacă este necesar pentru montajul utilajelor tehnologice și efectuarea rețelelor aferente, se pot include și cheltuieli cu racordarea utilităților necesare obiectivului – cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului;
  4. cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe;
  5. cheltuieli cu achiziționarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activității de producție/servicii, transport și distribuție, cu excepția mijloacelor de transport care sunt aferente activității administrative sau nu sunt în legătură cu obiectul cererii de finanțare;
  6. cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare;
  7. c) cheltuieli cu transformarea digitală – active necorporale – care cuprind cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare. Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;

Data de lansare: 20.09.2022 – platforma  IMM Recover.

Camera de Comerț si Industrie Brașov, prin Departamentul de Consultantă format dintr-o echipă de specialiști cu o experiență de peste 18 ani, oferă servicii de consultanță și asistență societăților interesate în scopul identificării celei mai potrivite surse de finantare, luând în considerare programele de actualitate și domeniul de interes al clientului.

Contact: Attila Szekely Director Departament Consultanță

0268 547 084
attila.szekely@ccibv.ro

Sinteza privind aplicarea prevederilor Ordonanţei Nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Sinteza privind aplicarea prevederilor Ordonanţei Nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal 1474 1179


Camera de Comerț și Industrie Brașov anunţă modificările Codului Fiscal, prin OG 16/2022, ce intră în vigoare în termen de 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a OG nr. 16/2022 (respectiv data de  18.07.2022)

1.Condiția referitoare la procentul de 80% cifră de afaceri din construcții în venituri totale, în vederea acordării facilităților pentru veniturile din salarii din acest sector (scutire impozit și contribuția la asigurările sociale de sănătate, reducerea cotei de asigurări sociale) trebuie îndeplinită în anul în curs, și nu la sfârșitul anului precedent.

  1. Se includ în categoria veniturilor neimpozabile obținute de persoanele fizice și indemnizațiile primite pentru îngrijirea pacienților cu afecțiuni oncologice.

Modificări  cu aplicabilitate de la 01 august 2022

  1. Impozitarea veniturilor din jocuri de noroc

Veniturile din jocuri de noroc se impozitează prin reținere la sursă. Impozitul datorat se determină la fiecare plată, prin aplicarea următorului barem de impunere asupra fiecărui venit brut primit de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc:
– venit brut până la 10.000 inclusiv : 3%
– peste 10.000-66.750 inclusiv 300 + 20% pentru ceea ce depășește suma de 10.000
– peste 66.750 :11.650 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 66.750

Impozitul datorat în cazul veniturilor obținute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine și lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se determină prin aplicarea baremului prevăzut mai sus asupra fiecărui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obținut se scade suma de 11.650 lei.

  1. Limitarea aplicării facilităților fiscale în construcții, sectorul agricol și alimentar

În construcții, agricultură și instrustria alimentară, începând cu salariile aferente lunii august plafonul venitului până la care se aplică scutirea scade la 10.000 lei (de la 30.000 lei).

Mai precis, începând cu veniturile aferente lunii august 2022:

  • Veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 10.000 lei inclusiv, obținut din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu beneficiază de facilități fiscale.
  1. Accize

Acciza ad valorem se calculează prin aplicarea procentului legal asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum. Acest procent legal se aplică după cum urmează:

  1. a) 13% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 august 2022-31 martie 2023 inclusiv;
  2. b) 12% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2023-31 martie 2024 inclusiv;
  3. c) 11% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2024-31 martie 2025 inclusiv;
  4. d) 10% asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, începând cu 1 aprilie 2025.

(5) Acciza specifică exprimată în lei/1.000 de țigarete se determină anual, pe baza prețului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem și a accizei totale al cărei nivel este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul titlu. Această acciză specifică se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 1 martie. În perioada 1 august 2022-31 martie 2023 inclusiv, acciza specifică pentru țigarete este de 459,386 lei/1.000 țigarete.

(6) Acciza datorată determinată potrivit alin. (2) nu poate fi mai mică decât nivelul accizei totale prevăzut în anexa nr. 1.

Alte prevederi din Ordonanța nr. 16/2022, de modificare a Codului fiscal cu data de 01.08.2022:

 Salariile part-time.
Contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale aplicate asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.

Excepții:

  • elevii sau studenții, cu vârsta până la 26 de ani;
  • ucenicii;
  • persoanele cu dizabilități;
  • alte categorii de persoane cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore pe zi (ex. locuri de muncă cu condiții deosebite de lucru);
  • pensionarii pentru limită de vârstă (nu și cei cu pensii de serviciu).

De asemenea, beneficiază de excepție de la suprataxare cei care cumulează în cursul aceleiași luni venituri salarii în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată, aferentă acestora este cel puțin egală cu salariul de bază minim brut pe țară.

 Director General                                                                                                Manager Financiar,

Cosmin ROȘIA-MICU                                                                                           Eleonora CONSTANTIN

Cursuri la care se fac înscrieri în perioada 08.08.2022 – 23.08.2022

Cursuri la care se fac înscrieri în perioada 08.08.2022 – 23.08.2022 1934 1441

Departamentul Învațământ Formare Profesională și Învățământ Dual  face înscrieri în perioada 08.08.2022 – 23.08.2022   pentru  următoarele programe de formare profesională:

Camera de Comerț si Industrie Brașov, prin Departamentul de Formare Profesională și Învătământ Dual, a oferit până în prezent cursuri de formare profesionlă la peste 40.000 de persoaneAcestea au beneficiat de experiența de peste 30 de ani a echipei și de profesionalismul celor 120 de formatori cu care colaboram.

Contact

Manuela Lăcătuș

Departament Formare Profesională și Învățământ Dual

manuela.lacatus@ccibv.ro

0728 137 725

Summit-ul anual de management al proiectelor EPC

Summit-ul anual de management al proiectelor EPC 2392 1477

În perioada 28-30 septembrie 2022 se va desfășura la Londra, cea de-a 10 ediție a celui mai mare summit  anual de management al proiectelor EPC (Engineering, Construction & Procurement ).

Focus ediția a 10-a:  Obțineți ghid practic, instruire practică în instrumente puternice de PM care vă vor ajuta să vă abordați proiectul EPC în epoca volatilității economice globale.
• Proiectarea unui model pentru a crește profitabilitatea proiectelor EPC
• Evaluarea Riscului Economic al Proiectelor EPC
• Războiul din Ucraina: impactul construcției asupra economiilor europene și globale
• Efectul domino al crizei din Ucraina asupra proiectelor de gaz și GNL
• Prezentare generală a situației actuale a pieței EPC
• Explorați oportunitățile de creștere a industriei după pandemie în 2022- Viitorul lanțului global de aprovizionare post-covid Depășiți întreruperea lanțului de aprovizionare și provocările de aprovizionare care pot afecta livrarea și marjele proiectelor
• Dezvoltarea unei strategii eficiente de management al riscului
• Care este competența noastră de bază? Ce facem bine? Și ce nu facem bine?
• Tratarea cu factorii critici ai proiectului (timp, cost, calitate și domeniu) și modul în care aceștia sunt afectați atunci când Nivelurile de alertă se modifică sau sunt redefinite. Implicați-vă în mod corespunzător cu potențialii contractori, ca parte a procesului de achiziție EPC Market Overview a modelării financiare

Informații suplimentare și înscrieri: Carole Bendiks, Project Manager   

carole.bendiks@projectengineur.com

TÂRGUL DE TURISM AL ROMÂNIEI 2022, Romexpo

TÂRGUL DE TURISM AL ROMÂNIEI 2022, Romexpo 1476 1182


Înscrierile continuă la cel mai important eveniment dedicat industriei turismului !

Trimite acum formularele și rezervă-ți un spațiu în Pavilionul B1!

  • Expoziția prezintă cele mai noi și interesante oferte turistice, fiind un eveniment adresat agențiilor de turism și touroperatorilor, unităților de cazare și de agrement, precum și prestatorilor de diverse servicii în turism sau autorităților de turism locale, naționale și internaționale.
  • Târgul de Turism al României contribuie la consolidarea industriei turismului din țară noastră prin promovarea zonelor de atracție turistică și prin organizarea de dezbateri în care sunt abordate problemele industriei, împreună cu autoritățile din domeniu.

Înscrie-te simplu și rapid la cel mai mare eveniment dedicat industriei turismului!

Detalii și înscrieri

Mihaela PANE – Coordonator Proiect

0749 275 222

mobila-expo@romexpo.ro; mihaela.pane@romexpo.ro